Höstfjället.

 
Vitchokladmousse på en krispig botten toppad med fjällets guld. Den här desserten såg jag på Halv åtta hos mig och tyckte den såg god ut. Jag testade att göra den igår och det var snabbt gjort. Sött gillar jag, men vit choklad är i sötaste laget. Den var ändå smarrig.
 
4 portioner
 
100 g vit blockhoklad
2 äggulor
3 dl vispgrädde
 
Smält chokladen i vattenbad och rör om tills allt har smält. Vispa grädden, men sluta innan den blir för hård. Vispa ned äggulorna i den smälta chokladen, chokladen får inte vara för varm. Vänd ned chokladsmeten i den vispade grädden och rör om sakta.
 
Krispig botten:
 
6 st krossade digestivekex
1 msk kokos
1 tsk malen kardemumma
1 tsk kanel
rivet skal av en lime
1 msk smör
hjortron
 
Smält allt i en kastrull ( utom hjortronen ) och häll sedan över i ett snyggt glas. Lägg i chokladmoussen och ställ i kylen minst 3 timmar. Vid servering toppar du med osötade hjortron.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0