Moussaka.

En mättande och lättlagad rätt. Servera med en god sallad och oliver.

2   aubergine

1 tsk  salt

0,5 dl  olivolja

10  kokta stora potatisar, skivad

 

KÖTTFÄRSSÅS:

2 finhackade gula lökar

2 finhackade vitlöksklyftor

1 msk olja

500 g nötfärs

2 msk tomatpure

400 g krossade tomater

2 tsk spiskummin

lite riven muskotnöt

2 tsk paprikapulver

2 tsk torkad timjan

2 tsk torkad oregano

1 - 2 tsk chiliflakes

salt & peppar

 

OSTSÅS:

2  msk smör

2 msk vetemjöl

4 dl mjölk

2 dl riven lagrad ost

 

Skär auberginen i 1 cm tjocka skivor. Lägg i ett durkslag och strö på salt. Låt stå 20–30 min så att vätskan dras ut.

Köttfärssås:

Stek lök och vitlök i olja tills de är mjuka utan att få färg. Lägg i färsen och stek tills den fått färg. Tillsätt tomatpuré, tomatkross och de torkade kryddorna. Låt sjuda 20–30 min. Smaka av med salt och peppar.

                                                                                   Ostsås:

Smält smöret i en kastrull och rör ner mjölet. Tillsätt mjölken i en tunn stråle under vispning. Låt sjuda ca 10 min, rör då och då. Häll i osten och smaka av med salt och peppar.

 

Sätt ugnen på 170°. Torka av aubergineskivorna med hushållspapper och stek 2–3 min per sida i olivolja. Varva skivad potatis,  aubergine och köttfärssås i en smord ugnsform med höga kanter. Avsluta med ostsåsen och ev mer riven ost. Gratinera mitt i ugnen till fin färg, ca 30 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0