Olivpajer.

 
Delikata olivpajer i miniformat är perfekta som förrätt eller på en buffé.
 
8 stycken
 
Pajdeg:
125 g smör, kylskåpskallt
2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 äggula
1 msk vatten
 
Fyllning:
1 stor gul lök, hackas
2 dl svarta och gröna oliver, grovhackas
2 dl mjölk
3 ägg
2 dl parmesanost, rivs
 
 Hacka ihop smör, vetemjöl och grahamsmjöl till en grynig massa, för hand eller i matberedare. Tillsätt äggulan och eventuellt vatten. Arbeta snabbt ihop till en smidig deg.
Låt degen vila i kylen i minst 30 min.
 Kavla ut degen till en stor platta. Ta ut 8 rundlar, ca 12 cm i diameter, som passar till små pajformar, ca 10 cm i diameter. Alternativt klä en stor pajform, ca 30 cm i diameter. Ställ formarna i kyl­skåpet i ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader.
 Nagga pajskalen med en gaffel och förgrädda dem mitt i ugnen i 10–12 min.
 Fyllning: Fräs löken
försiktigt i en stekpanna. Vispa ihop mjölk, ägg och parmesan­ost i en skål. Fördela lök och oliver i pajskalen och häll över äggstanningen.
Grädda pajerna mitt i ugnen i 25–35 min tills äggstanningen har stannat. Låt dem svalna lite innan servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0