Fyllda paprikor med köttfärsröra.

 
4 portioner.
 

4–6 röda paprikor
4 msk olivolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 morot
500 g blandfärs
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 msk tomatpuré
11/2 dl rött vin
1 förp passerade tomater,
400 g
2 msk finhackad persilja
25 g riven mozzarellaost
2 msk riven parmesanost

Ugn 225°

 

Skölj paprikorna. Skär toppen av dem så att du får lock (med skaftet kvar). Kärna ur paprikorna. Lägg dem och locken i en långpanna med bakpapper. Pensla med 2 msk olja.

Baka dem i nedre delen av ugnen ca 20 min, ta ut locken efter ca 15 min. Låt svalna lite.

Skala och finhacka lök och vitlök. Skala och riv moroten. Stek färsen i 2 msk olja, salta och peppra. Tillsätt lök och vitlök och stek vidare ett par min. Rör ner moroten.

Tillsätt tomatpuré, vin och passerade tomater. Låt allt koka samman på medelvärme. Rör ner persiljan.

Fördela köttfärsröran i paprikorna. Toppa med mozzarella- och parmesanost. Gratinera i ugn ca 10 min, tills allt fått fin färg.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0