Kantarellpaj med brie.


 
 
En paj med krämig svamp- och ­ostfyllning.
 
 

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
125 g smör, kallt
ca 2 msk vatten, iskallt

 

Fyllning:
3 schalottenlökar
ca 300 g kantareller, rensade
smör till stekning
salt & svartpeppar
200 g brie

 

Äggstanning:
3 ägg
1 ½ dl vispgrädde
1 ½ dl mjölk

 

 

Pajdeg: Blanda vetemjöl och salt i en bunke eller matberedare. Skär smöret i små kuber. Nyp ihop vetemjöl, salt och smör till en smulig deg. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt degen vila kallt i minst 30 min.

 

 Fyllning: Skala och skär löken i skivor. Stek lök och kantareller försiktigt i smör tills vätskan från svampen har kokat in. Smaka av med salt och peppar. Sätt ugnen på 175 grader.

 

 Äggstanning: Vispa ihop ägg, grädde och mjölk.

 

 Kavla eller tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter, och nagga botten med en gaffel. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 min.

 

 Fördela lök och kantareller i pajskalet. Skiva brieosten och lägg skivorna ovanpå kantarellerna. Häll äggstanningen över.

 

 Grädda pajen mitt i ugnen i 25–30 min tills ägg­stanningen stannat och pajen har fått fin färg. Låt den svalna i ca 10 min innan servering.

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0