Karamelliserad rödlökstarte med squash och getost.

 
 
Enkelt och gott.
 
4 portioner.
 
1 rulle färsk smördeg
1 ägg till pensling
50 g smör
3 st stora rödlökar
2 krm salt
2 msk balsamvinäger
1 liten squash
100 - 150 g getost
 
 Sätt ugnen på 200°. Rulla ut smördegen med sitt papper på en plåt, pensla generöst med uppvispat ägg. Pricka ev degen på några ställen. Grädda den mitt i ugnen ca 10 minuter, tills den puffat upp och fått ljust gyllene färg.

 Under tiden, smält smöret på medelvärme i en stekpanna. Ansa och strimla löken tunt. När smöret börjar bubbla, tillsätt lök och salt, stek vidare på medelvärme ca 10 min. Rör om då och då.

Tillsätt balsamvinägern och låt puttra 6-8 min till, tills löken blir lätt karamelliserad.

 Skölj squashen, skär den i tunna remsor med osthyvel. Varva lök och squash på degen, toppa med smulad getost. Grädda 8-12 min tills osten smält, passa så inte degen blir för mörk. Låt svalna lite innan tarten bjuds med sallad och kryddor.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0