Köttfärslimpa "fegvego" med brunsås och lingon.

 
Mixade vita bönor drygar ut köttfärsen. Du får mer protein, ökar mättnaden, äter mindre kött och drygar ut kassan.
 
6 portioner.
 
  800 g potatis
3 gula lökar
1 msk olja
 
 
Köttfärslimpa:
 
400 g nötfärs
1 dl ströbröd
1 dl vatten
1 ägg
1 gul lök, grovriven
400 g vita bönor, mixade
salt & peppar
 
Brunsås:
 
2 msk smör
3 msk vetemjöl
5 dl vatten
2,5 msk koncentrerad oxfond
1 tsk kinesisk soja
1 dl grädde
 
Koka potatisen i saltat vatten.
Rör ihop ströbröd, vatten och ägg i en bunke. Blanda med resten av ingredienserna till köttfärslimpan.Tryck ut i en smord brödform (ca 1 ½ liter). Vänd ihop lök med olja i en ugnsform. Ställ in i ugnen med köttfärslimpan (ta ut tidigare om den blir bränd). Grädda köttfärslimpan mitt i ugnen till en innertemperatur på 70°, ca 50 min.
 
Brunsås:Bryn smöret i en het stekpanna och pudra över mjölet. Vispa och tillsätt vattnet under tiden i en tunn stråle. Sänk värmen och tillsätt fond och soja. Låt småputtra ca 5 min och häll i grädden. Låt sjuda några minuter till. Låt köttfärslimpan vila 10 min i sin form och servera sedan med kokt potatis, rårörda lingon och brunsåsen.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0