Smördegsbakelser med rabarberkompott och vit choklad.

 
 
 
Frasig botten toppad med rostad vit choklad. Kompotten kan göras i förväg och chokladen rivas i god tid.
 
6 portioner.
 
400 g rabarber
2 msk vatten
1 3/4 dl strösocker
1 rulle smördeg
ägg till pensling
50 g vit choklad  
 
Servering:
grädde eller glass
ev. hackade nötter
 
Kompott: Skölj och dela rabarbern i 2–3-cm bitar. Lägg i en kastrull med vatten, socker och kanelstång. Värm försiktigt, rör om och låt småkoka tills rabarbern är mjuk, ca 10 min. Ta av och låt kallna.

Sätt ugnen på 225 grader. Rulla ut degen med sitt papper på en plåt. Dela den i sex rektanglar. Ritsa en 2 cm bred kant med vass kniv på varje, ritsa degen tätt innanför och pensla kanten med uppvispat ägg.

Baka dem mitt i ugnen ca 78 min tills kanterna fått gyllene färg. Ta ut och låt svalna lite. Tryck ner degen innanför kanterna lätt med en sked.

Ta upp kanelstången och fördela rabarbern utan spadet innanför kanterna på rektanglarna. Strö över grovriven vit choklad och grädda ytterligare 4–5 min, tills chokladen smält och fått färg. Servera ev med vispad grädde eller glass.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0