Krämig blomkålsgratäng med kassler.

 
 

1 stort blomkålshuvud
2 morötter
500 g kassler
2 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk dijonsenap
1 msk sötstark senap
1 krm provensalska örter
salt och svartpeppar
2 dl riven ost
2 ägg
1 tsk smör

Garnering:
färsk rosmarin

 

Skär blomkålen i mindre buketter och morötterna i bitar. Strimla hälften av kasslern. Skiva resten.

 Koka grädde, mjölk, senap och kryddor några min. Lägg i grönsaker, strimlad kassler och riven ost och sjud i 5 min. Salta och peppra.

 Dra av kastrullen och låt svalna. Knäck i äggen och rör om. Bryn kasslerskivorna i smör några min.

Häll blandningen i en ugnsform, lägg kasslerskivorna överst. Sätt in i ugn i 225°, 25 min. Garnera med färsk rosmarin och servera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0