Fiskgratäng med räkor och parmesanmos.

 
 
 

Parmesanpotatismos:
1 kg mjölig potatis
1 dl varm mjölk
25 g smör
11/2 dl finriven parmesanost
2 äggulor

 

Fyllning:
500 g räkor med skal
1/2 purjolök
200 g färsk spenat
2 msk smör
2 msk vetemjöl
2 msk finhackad dill
2 dl vitt vin
2 msk konc hummerfond
4 dl vatten
3 dl vispgrädde
500–600 g torskrygg el annan vit fisk

 
  

Garnering:
dillvippa
räkor (sparade)

 

 Parmesanpotatismos: Skala potatisen och dela den i mindre bitar. Koka potatisbitarna mjuka i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och låt potatisen ånga av.

 

 Mosa potatisen och tillsätt varm mjölk, smör, parmesanost och äggulor. Smaka av med salt och peppar. Placera moset i en spritspåse med fint tyll (munstycke).

 

 Fyllning: Skala räkorna, spara några oskalade till dekoration. Ansa och strimla purjolöken. Ansa spenaten. Fräs lök och spenat blankt och smidigt i smör i stekpanna utan att det får färg. Pudra över vetemjölet och rör om.

 Tillsätt dill, vin, fond och vatten. Sänk värmen och låt allt koka samman i ca 15 min på svag värme. Tillsätt grädde och låt koka vidare i ca 5 min. Smaka av med salt och peppar. Fördela hälften av såsen i en smord ugnsform.

 

 Spritsa potatismostoppar längs med kanten på formen. Fördela fisken mitt i formen. Strö över skalade räkor.

 

 Häll resterande sås över och gratinera strax under ugnens mitt i 175° varm ugn ca 15 min. Höj värmen till 225° och gratinera vidare i 5–10 min eller tills moset har fått fin färg på topparna.

 

 Strö över de sparade oskalade räkorna. Toppa med dill. Servera med sallad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0