Köttfärspaj med örter och tomat.

 
 

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten

 

Fyllning:
1 gul lök
2 msk smör
500 g köttfärs
3 msk tomatpuré
11/2 tsk torkad timjan
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
11/2 dl riven lagrad ost
4 stora tomater

 

Äggstanning:
3 ägg
2–2 1/2 dl vispgrädde
2 msk hackad basilika

 

Tzatziki:
1/2 gurka
3 vitlöksklyftor
2 dl matlagningsyoghurt
salt, peppar

 

Ugn 200 °

 

Pajdeg: Blanda mjöl, smör och vatten, gärna i en matberedare. Svep in degen i plastfilm och låt vila svalt ca 10 min.

Tryck eller kavla ut degen i en smord pajform, ca 24 cm i diam. Nagga pajskalet med en gaffel, förgrädda ca 10 min mitt i ugnen.

 

 Fyllning: Skala och finhacka löken, fräs i smöret utan att den tar färg. Tillsätt färs och fräs den smulig med löken, tillsätt sedan tomatpurén samt kryddor. Vänd ner osten och fördela blandningen i det förgräddade pajskalet. Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå.

 

 Äggstanning: Vispa ihop ägg, grädde och basilika. Häll stanningen i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 35–40 min, känn med sticka. Täck med folie i slutet om pajen får för mycket färg.

 

Tzatziki: Riv gurkan grovt på rivjärn och krama ur vattnet, pressa vitlöksklyftorna. Blanda gurka, vitlök och yoghurt. Smaka av med lite salt och peppar. Förvara svalt till serveringstillfället.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0