Kycklinggratäng med mozzarella.


 
 

500 g kycklingfilé
1–2 squasher
2 msk smör

 

Gratängsås:
2 msk smör
3 msk vetemjöl
4 dl vispgrädde
1 msk färsk hackad timjan
salt, peppar

 

Topping:
150 g körsbärstomater
150 g mozzarellaost

 

Ugn 175 °

 

Om du har stora kycklingfiléer så dela dem mitt itu på längden. Skiva squashen i 1½ cm tjocka skivor.

Bryn kycklingen i smör tills den får fin färg. Bryn squashen så den också får färg i lite smör.

 Lägg hälften av squashen 
i botten av en smord gratängform. Lägg på kycklingen och resten av squashen. Krydda med salt och peppar.

 

 Gratängsås: Smält smöret 
i en tjockbottnad gryta, tillsätt mjölet och rör om. Späd med grädden och låt koka upp under omrörning tills såsen tjocknar. Krydda med timjan, salt och peppar.

 

 Topping: Häll såsen över gratängen och toppa med halverade körsbärstomater. Ställ in mitt i ugnen ca 15 min. Skiva mozzarellaosten och lägg skivorna på gratängen. Ställ in i ugnen ytterligare 15 min.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0