Minipajer med getost.

 
 
 
8 stycken.
 

Pajdeg:
125 g smör, kylskåpskallt
3 dl vetemjöl
3 msk vatten, iskallt

 

Fyllning:
1 vitlöksklyfta, finhackad
 65 g babyspenat, färsk
olivolja till stekning
180–200 g getost
30 g valnötter, grovhackade
15 g pinjenötter

 

Äggstanning:
2 dl crème fraiche
1 dl mjölk
3 ägg
salt & svartpeppar

 

Garnering:
färsk oregano

 

Tärna smöret och lägg det i en bunke eller matberedare. Tillsätt vetemjöl och vatten och nyp ihop det med fingrarna, eller kör i matberedaren, till en jämn deg. Svep in degen i plastfolie och låt den vila i kylskåp i ca 15 min.

 Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den, ca 4 mm tjockt. Stansa ut rundlar, ca 12 cm i diameter, och klä smorda minipajformar med löstagbar botten, ca 10 cm i diameter.  Lägg en bit folie i varje pajform och fyll formen med torkade ärter, det förhindrar att kanterna åker ner under förgräddningen. Nagga botten och ställ formarna i frysen i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.

Förgrädda pajskalen mitt i ugnen i ca 10 min.

Fyllning:  Fräs vitlök och spenat i lite olivolja tills spenaten är mjuk. Skiva getosten. Fördela spenatblandningen i pajskalen och lägg getostskivorna ovanpå. Strö över valnötter och pinjenötter.

 Äggstanning:  Vispa ihop crème fraiche, mjölk och ägg, smaka av med salt och peppar. Häll äggstanningen över fyllningen. Grädda pajerna mitt i ugnen i ca 20 min. Låt dem svalna något innan du tar ut dem ur formarna. Garnera gärna pajerna med lite oregano.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0