Öppen moussaka.

 
Att göra moussaka i de urgröpta aubergineskalen är genialt. Om du gör dem i små auberginer kan du ha de till förrätt.
 
4 portioner.
 

2   auberginer

1 msk olivolja

1  finhackad gul lök

2   pressade vitlöksklyftor

400 g  lammfärs

1 msk  tomatpuré

500 g  krossade tomater

0,5 msk  torkad oregano

1 tsk malen kanel

salt & peppar

 

Ostsås:

1   ägg

2 dl rysk yoghurt

2 dl finriven parmesan

salt och peppar

 

Sätt ugnen på 175°. Dela auberginerna på mitten och baka mjuka mitt i ugnen, ca 30 min. Skrapa ut innanmätet med en sked tills det är ½ cm kvar till skalet. Hacka det utgröpta innanmätet grovt och lägg skalen i en ugnsform.

Hetta upp olja i en stekpanna och stek löken under omrörning ca 5 min. Tillsätt vitlök och köttfärs och stek på hög värme tills färsen är brynt. Sänk värmen och tillsätt resterande ingredienser. Låt sjuda (småputtra) ca 10 min.

Ostsås:

Vispa ägget lätt och tillsätt yoghurt och parmesan. Smaka av med salt och peppar.

Vänd ner den hackade auberginen i köttfärssåsen och fyll aubergineskalen med den. Skeda över ostsåsen och gratinera mitt i ugnen till fin yta. Servera gärna med en grön sallad.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0