Gratinerad ansjovisrulle.

 
Ansjovisrullen smakar underbart som tilltugg till drinken före middagen. Den passar också bra som en god kvällsrätt för fyra, serverad med en sallad. Skär ganska tjocka skivor av rullen till kvällsrätt eller tunnare som drinktilltugg. Den här rullen gjorde min mamma när jag var barn och den var verkligen god.
 
3 ägg
1 dl grädde
4 dl mjölk
2,5 dl vetemjöl
2 msk ansjovisspad
 
Fyllning:
2 gula lökar
några msk vatten
1 ask ansjovisfileer
1 bunt dill
2 dl riven ost

Gratinering:

2 dl riven ost

Ugn 225 grader

 
Vispa samman äggen med grädde och 1 dl mjölk. Tillsätt mjölet och vispa till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken och ansjovisspad. Häll smeten i bakpappersklädd långpanna. Grädda mitt i ugnen ca 20-25 minuter. Stjälp upp på ett bakplåtspapper.
 
Skala lökarna och hacka dem ganska fint. Fräs lökhacket i lite matfett tills de är mjuka och glansiga. Tillsätt lite vatten och låt löken puttra ytterligare 8-10 minuter så att den inte får för mycket färg, utan bara mjuknar. Hacka ansjovisen fint. Hacka dillen och riv osten.
 
Fördela lökhack över hela kakan. Strö sedan över ansjovishack, dill och riven ost i nämnd ordning.
 
Rulla ihop pannkakan som en rulltårta, ganska fast. Lägg rullen på en plåt eller ett ugnssäkert fat med skarven nedåt. Strö över riven ost och gratinera mitt i ugnen tills osten smält och allt är genomvarmt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0