Knäckig bärpaj.

 
Lättgjord paj med både hallon och jordgubbar och ett täcke med knäckiga smulor på toppen.
Jordgubbarna kan bytas ut mot blåbär och varför inte prova med svarta vinbär eller rabarber.
 

Pajskal
240 g vetemjöl (4 dl)
150 g smör
90 g strösocker (1 dl)
½ krm salt

Bärfyllning
400 g hallon (frysta eller färska)
250 g jordgubbar  (frysta eller färska)
1 dl strösocker
2 msk potatismjöl

Knäckiga smulor
50 g smör, rumsvarmt
1 msk ljus sirap
1 ½ dl havregryn
¾ dl strösocker
2 msk vetemjöl

 

Sätt ugnen på 200 grader. Pajskal: Väg upp ingredienserna och kör dem till en deg i en hushållsmaskin.

Tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter. Nagga botten med en gaffel. Låt den stå i kylen i ca 30 min.

Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 20 min.

Tina bären om du använder frysta. Mät upp vikten på bären och rör snabbt ihop dem med strösocker och potatismjöl.

Smulor: Nyp ihop smöret med resten av ingredienserna till en smulblandning.

Bred ut bären ovanpå pajskalet. Strö smulorna ovanpå bären.

Fortsätt grädda pajen mitt i ugnen i 30–35 min eller tills smulorna fått en gyllenbrun färg. Täck kanterna med aluminiumfolie under gräddningen om de får för mycket färg.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0