Saffransgrottor med vit choklad .

 
 
Cirka 30 stycken.
 
 
0,5 g saffran (1 paket)
1 tsk citronsaft, whiskey eller vatten
200 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g vit choklad
 


Gör så här:
 Sätt ugnen på 200 grader. Blanda saffran med någon av vätskan för att få ut mycket färg och smak ur saffranet.

 Vispa samman smör, florsocker och saffransblandningen.

 Blanda vetemjöl med bakpulver och arbeta in i smöret till en smidig deg.

Tippa upp degen på bakbordet, dela den i två lika stora delar.

 Rulla ut två långa rullar, dela varje rulle i 15 delar.

Rulla varje del till en boll och tryck med lillfingret i mitten så att du får ett djupt hål. Jag gör det medan jag rullar bollarna så att jag inte får sprickor i kakan. Lägg på bakplåtspapper.

 Smält chokladen och fyll varje kaka med den.

 Baka mitt i ugnen i cirka 10-12 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0