Ugnsstekt rimmad kolja med räkrisoni.

 
 En snabb variant av paella med risoni istället för ris.
 
 
600 g koljafilé, gärna med skinn
1 liter vatten
1 dl strösocker
1 dl salt
 
 
 
Räkrisoni:
 
1 kg färska blåmusslor
4.5 dl vatten
3 dl torrt vitt vin
500 g räkor med skal
2 dl risoni
1 röd paprika eller gul paprika, hacka fint
0.5 broccoli, finskuren
2 salladslökar, tunt strimlade
1 dl finriven parmesanost
2 msk smör
salt & peppar
 
 
 
Skär fisken i fyra bitar. Blanda vatten, socker och salt, till en rimningslag, tills sockret nästan lösts upp. Låt bitarna ligga i lagen minst 30 min.
 
Skölj musslorna och släng dem som är trasiga eller öppna. Koka musslorna i vatten och vin under lock tills de öppnat sig, ca 5 min. Sila ner vätskan i en bunke och släng de musslor som är stängda. Ta ut musslorna ur skalen (spara ev några med skal till garnering).
 
Sätt ugnen på 175°. Skala räkorna (spara ev några oskalade till garnering). Lägg fiskbitarna i en inoljad form, skinnsidan uppåt. Dubbelvik bitar som är tunna. Tillaga mitt i ugnen ca 15 min.
 
Häll risoni och hälften av musselbuljongen i en traktörpanna. Låt sjuda på svag värme. Tillsätt buljong vartefter den kokar in. Vänd ner grönsakerna när risonin nästan är klar.
 
Tillsätt parmesan och smör. Smaka av med salt och peppar.
 
Vänd ner de skalade räkorna och musslorna. Lägg fisken på risonin och garnera ev med räkor och musslor i skal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0