Fiskgryta med saffransaioli och krutonger.

 
 
Jättegod fiskgryta. Ganska mycket ingredienser, men det är en hel del kryddor.
 
 
250 g laxfilé
250 g torsk eller annan vit fisk
300 g potatis
200 g rotselleri
200 g morötter
gul lök, hackad
liten purjolök, skivad
liten fänkål, tärnad
3 tsk mald koriander
2 tsk fänkålsfrön
2 tsk torkad timjan
1 tsk dillfrön
0.5 tsk cayennepeppar
2 dl torrt vitt vin
8 dl vatten
400 g passerade tomater
3 msk hummerfond
0.5 apelsin, finrivet skal (endast det orangea)
0.5 dl hackad dill
1 nät färska blåmusslor
 
 
 
Saffransaioli:
ägg
vitlöksklyftor, finrivna
1 msk dijonsenap
2 tsk vitvinsvinäger
0.5 g saffran
0.5 dl olivolja
2.5 dl neutral olja
salt
 
 
 
Skär lax och torsk i fyra portionsbitar vardera. Salta fisken och låt stå tills den ska in i ugnen. Skala och tärna potatis, rotselleri och morot i lika stora bitar.
 
 
Fräs lök, purjolök, fänkål och mortlade kryddor i olja tills grönsakerna mjuknat. Tillsätt vin, vatten, passerade tomater och fond. Sätt på lock och låt sjuda 10 min.
 
 
Lägg i potatis, rotselleri och morot och låt sjuda tills grönsakerna är mjuka, 10–15 min. Tillsätt apelsinskal och dill och smaka av med salt och peppar.
 
 
Skrubba rent musslorna och lägg i grytan. Sätt på locket och låt koka ca 3 min. Släng de musslor som inte öppnat sig.
 
 
 
Saffransaioli:
Lägg alla ingredienser utom oljan i en bunke. Vispa med elvisp eller mixerstav. Häll i oljan lite i taget under tiden maskinen är igång. Det blir tjockare ju mer olja som tillsätts. Smaka av aiolin med salt.
 
 
 
Vitlökskrutonger:
Skär vitt bröd i små tärningar och vänd runt med olivolja och skivad vitlök. Strö ut på en plåt och rosta frasiga mitt i ugnen på 175 °.
 
 
 
Sätt ugnen på 150°.
 
 
Lägg fiskbitarna på en plåt med bakplåtspapper. Tillaga mitt i ugnen tills innertemperaturen är 48°, 10–15 min.
Servera grytan med den ugnsbakade fisken, saffransaioli och krutonger. Garnera med dill, timjan eller liknande.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0