Rödkålslasagne.

 
 
Här kan du byta ut rödkålen mot vitkål eller morötter.
 
 
Ugn 200°
 
 
9 torkade lasagneplattor
150 g fetaost, eller riven ost
 
 
Fyllning:
500 g rödkål, hackad
2 gula lökar, strimlade
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 röd chili, finhackad
2 msk olivolja
400 g hela tomater, på burk
1 msk torkad oregano
3 msk balsamvinäger
salt och svartpeppar
 
 
 
Bechamelsås:
75 g smör
1 dl vetemjöl
1 liter mjölk
salt och svartpeppar
1 apelsin, finrivet skal
 
 
 
Stek kål, lök, vitlök och chili i olja tills kålen blivit mjuk, minst 10 min. Tillsätt tomater, oregano och vinäger. Låt sjuda under lock ca 10 min. Smaka av med salt och peppar.
 
Smält smör i en kastrull och rör ner mjölet. Häll i mjölken lite i taget under vispning. Låt såsen sjuda tills den har blivit tjock. Smaka av med salt, peppar och ev apelsinskal.
 
Varva pastaplattor, kålblandningen, bechamel och hälften av osten. Avsluta med bechamel och toppa med resten av osten. Tillaga mitt i ugnen ca 35 min.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0