Fiskgratäng med västerbottensost och fänkål.

 
 
600 g vit fisk
2 fänkålsstånd, 400 g 
800 g potatis
2 dl creme fraiche
½ påse västerbottensost, riven 
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk maizena
200 g sockerärtor
salt & peppar
 
 
Sätt ugnen på 250°.
 
Ansa och finstrimla fänkålen, spara eventuell fänkålsdill. Lägg fänkålen i en ugnssäker form. Strö över 1/2 tsk salt och häll på 1 dl vatten. Ställ formen i ugnen och tillaga ca 15 min. Rör om några gånger under tiden.
 
 
Skrapa potatisen och koka den mjuk i lättsaltat vatten.
 
 
Skär fisken i bitar. Krydda dem med 1 tsk salt och 1 krm peppar. Blanda ihop crème fraiche och ost. Smula i buljongtärningen och rör i majsstärkelsen.
 
 
Lägg fisken på fänkålen och bred över ostkrämen. Tillaga mitt i ugnen ca 10 min.
 
 
Koka sockerärterna i lättsaltat vatten ca 2 min. Garnera eventuellt gratängen med fänkålsdill och servera med kokt potatis och sockerärter.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0