Viltköttbullar med tomatsås.

 
 
 
4 portioner.
 
 
KÖTTBULLAR:
500 g älgfärs 
½ gul lök, hacka väldigt fint
5 krossade enbär
1 krm timjan
svartpeppar & salt
1 äggula
3 msk ströbröd
3 msk vispgrädde
1 msk koncentrerad kalvfond
 
 
TOMATSÅS:
½ gul lök, finhacka
1 msk rapsolja
1 msk rårörsocker
1 burk Mutti Polpa finkrossade tomater
1½ dl rött vin
½ dl vatten
1 msk Mutti trippelkoncentrerad tomatpure’
1½ msk koncentrerad kalvfond
salt
 
 
SERVERING:
pasta eller potatismos
 
Skala och hacka löken riktigt fint. Fräs i 1 msk smör på medelvärme så den mjuknar. Blanda ner krossade enbär, timjan och peppar och låt steka med ca 1 minut. Låt lökblandningen svalna.
Blanda äggula, ströbröd, grädde och kalvfond i en skål. Låt stå och svälla ca 5 min. Blanda noggrant ner färsen samt löken. Krydda med salt. Ställ färsen i kylen.
 
Tomatsås: Skala och finhacka löken. Fräs löken i olja ca 2 min. Tillsätt socker och låt det smälta. Tillsätt Mutti krossade tomater, vin och vatten. Blanda i Mutti tomatpuré samt kalvfond. Låt såsen sjuda utan lock ca 10 min. Krydda med salt.
 
Rulla jämnstora köttbullar. Stek dem i omgångar i 2 msk smör i en stekpanna. Lägg ner dem i tomatsåsen vartefter och låt dem sjuda sakta 2-3 min. Servera med potatismos eller pasta.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0