Räkpaj med pepparrot.

 

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 g smör
2 msk kallt vatten

 

 

Fyllning:

500 g oskalade räkor
1 purjolök
2 msk smör
4 ägg
2 dl gräddfil
2 dl vispgrädde
11/2 dl lagrad riven ost
2 msk finhackad dill
1 dl gröna ärter
80 g röd stenbitsrom
3 msk färsk riven pepparrot

 

 

Garnering:
räkor
dill
citron

 

Ugn 225°

 

 

 Pajdeg:

Blanda mjöl och smör, gärna i en matberedare. Tillsätt vatten och arbeta ihop till en degboll. Låt vila i kylen i plast ca 10 min.

Tryck el kavla ut degen i en smord pajform, ca 24 cm i diam. Nagga pajskalet och förgrädda mitt i ugnen ca 10 min.

 

  Fyllning:

Skala räkorna. Strimla purjolöken, fräs den blank i smör.

Vispa ägg, gräddfil, grädde och riven ost. Tillsätt sedan dill, ärter och stenbitsrom. Salta och peppra.

 Fördela purjolök, pepparrot och räkor, spara några till garnering, i pajskalet.

Häll äggstanningen över räkorna och löken, peta med en gaffel så att den rinner ner.

Grädda pajen mitt i ugnen ca 40 min, tills den är fast och fint gyllene. Garnera med räkor, dill och citron.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0